tisdag 17 juli 2012

Leeuwarden - Zoutkamp 28 nm 7.5 tim

Ösregn och åska/blixt under natten, det gör ju inget när man ligger tryggt. Sol och blå himmel när vi vaknade. Jag börjar dagen med kortbyxor och linne, byter snabbt till långbyxor och fleecetröja. Mina solglasögon har jag mest använt denna sommar för att hålla i ordning på håret, det som är mest använt från min packning är sjöstället - mot vind och vatten.
Transport på slingrande små kanaler idag också, grundkänning här och där men vi hissar upp kölen och kör vidare som om inget har hänt. Det är mest dy och lera på bottnarnar så ingen skada skedd. Framåt eftermiddagen närmar vi oss Lauwersmeer där Nordsjön är nära och det blåser en frisk sydvästlig vind så vi kan segla med genuan ett tag. Vi är på nordligaste platsen i Holland denna resa och vi viker nu av mer sydost. Natthamnen blir i Zoutkamp, en liten by med bra faciliteter. Anders körde så fint i sidvind och i trång hamn att vi slank in som en smörklick mellan två båtar, upp med sittbrunnskapellet och det har regnat sedan dess, mycket. Vi behövde få Bernts flygbiljett utskriven så jag lade filen på ett USB och tog med till hamnkontoret och frågade om hjälp. Nja, de hade en vän som bodde i huset brevid nästa hus och kanske de kunde hjälpa oss. Vännen hade tyvärr slut på svart färg men försökte med blå, det gick dock inte, men... hon kände en annan vän som bodde i nästa hus, hon följde med och förklarade för sin vän och de kunde till slut skriva ut biljetten. Man blir så glad och tacksam för all mänsklighet och hjälpsamhet som faktiskt också finns i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar